Canal du Midi

canal-du-midi-1

Klik op de foto voor de hele galerij.

Geschiedenis

De Romeinen en Leonardo Da Vinci hadden al het idee om een rechtstreekse rivierverbinding tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan te creëren. Echter altijd rees hetzelfde probleem: het overwinnen van de heuvelrug Seuil de Naurouze (194meter hoog) in het droge Languedoc.

Pierre-Paul Riquet

In de zeventiende eeuw nam de druk toe om de omweg van tweeduizend kilometer rond het vijandige Spanje te vermijden. Een rijke ingenieur uit Béziers kwam uiteindelijk met de oplossing. Hij bedacht een systeem om de Fontaine de la Grave (rivier) die op de heuvelrug ontsprong om te leggen zodat een kanaal voldoende watertoevoer kon krijgen en om de heuvelrug heen kon.

Koning Lodewijk XIV zag de economische, politieke en militaire belangen van een oplossing. In 1666 werd dan ook begonnen met de aanleg van het Koninklijke Kanaal.

Buitengewoon bouwwerk

Tienduizend arbeiders zullen 14 jaar werken aan de 328 bouwwerken: bruggen, aquaducten, bassins en 65 sluizen met 103 overgangssassen. In totaal zijn er langs het traject 45.000 bomen geplant. De wortels van de bomen hielden de oevers stevig en beschermde passagiers en goederen tegen de zon. In het jaar 1681 werd het kanaal opgeleverd, zonder Pierre-Paul Riquet, want hij overleed een jaar voor de oplevering.

Als het kanaal over een bestaande beek of vallei moest worden geleid werd een enorm aquaduct aangelegd. daarnaast zijn er in het traject ondergrondse passages om een berg of een heuvel te doorkruisen. Bijvoorbeeld de tunnel van Palpas en de Percée des Cammazes die door de Montagne Noire werd gegraven. Sluizen zorgen ervoor dat boten naar hoger of lager gelegen delen kunnen komen. Steile hellingen werden overbrugt met sluistrappen. Bekend zijn de sluistrap van St-Roch met vier sluizen. De sluistrap bij Fonséranes heeft acht sluizen.

In de eeuwen daarna wordt de Cesse doorgetrokken, het aquaduct van Fresquel in Carcassonne aangelegd en de Kanaalbrug over de Orb in Béziers gebouwd. Het kanaal heeft nog vele andere kunstwerken, zoals trapsluizen, aquaducten, een tunnel etc. Daarom werd het in 1996 toegevoegd aan de werelderfgoedlijst van UNESCO. Beroemd is het aquaduct of “pont-canal” bij Béziers, dat de Orb overspant.

Franse Revolutie

De nazaten van Riquet waren verantwoordelijk voor het beheer in een Compagnie. Zij perfectioneerden het bouwwerk. In 1898 kocht de overheid het kanaal van de Compagnie des Chemins de fer du Midi.

Tijdens de Franse Revolutie krijgt het kanaal de naam ’Canal du Midi’. Het kanaal droeg bij aan de economische ontwikkeling van de streek met 1856 als hoogtepunt. Daarna krijgt het kanaal concurrentie van de spoorwegen en later van het wegennet. In de jaren 70 is de commerciële binnevaart grotendeels verdwenen.

Werelderfgoed

In 1969 werd het historische kanaal uitgeroepen tot Werelderfgoed. Dit betekende de redding van het kanaal.

Bezienswaardigheden

Langs het kanaal liggen verschillende stadjes, monumenten en haventjes die u kunt bezoeken.

Plaatsen

  • Argens-Minervois
  • Castelnaudarys
  • Béziers
  • Bram
  • Pézens
  • Puichéric
  • Carcasonne
  • Marseillette
  • Rieux-Minervois
  • La Redorte
  • Homps
  • Ginestas
  • Quarante

Monumenten

  • Seuil de Naurouze
  • Obélisque de Riquet
  • Église St-Étienne
  • Pont-canal de Répudre
  • Ventenac-en-Minervois

Haven

  • Le Somail
  • Argeliers

Praktische informatie

UNESCO/canal du midi

unesco.org

Waterwegen Frakrijk

www.canaux-historiques.com